FRIENDS

Wednesday, January 29, 2014

Pencipta Belon - Michael Faraday

BELON

Belon adalah getah tipis fleksibel yang diisi dengan gas seperti helium, hidrogen, nitrus oksida atau udara. BELON ini dicipta oleh Michael Faraday pada tahun 1824.




Michael Faraday adalah seorang ahli kimia dan ahli fizik yang telah menyumbang dengan ketara kepada kajian dalam elektromagnetisme dan elektrokimia.

Michael Faraday dilahirkan pada 22 September 1791 di selatan London. Keluarganya tidak kaya dan Faraday hanya menerima pendidikan formal asas. Apabila dia 14, beliau telah perantis kepada penjilid buku tempatan dan dalam tempoh tujuh tahun akan datang, berpendidikan dirinya dengan membaca buku-buku mengenai pelbagai subjek saintifik. Pada tahun 1812, Faraday menghadiri empat ceramah yang diberikan oleh ahli kimia Humphry Davy yang di Institusi Diraja. Faraday kemudiannya menulis kepada Davy meminta pekerjaan sebagai pembantunya. Davy menjadikan dia turun tetapi pada tahun 1813 melantik beliau untuk tugas pembantu kimia di Institusi Diraja.

Setahun kemudian, Faraday telah dijemput untuk mengiringi Davy dan isteri pada 18 bulan pelancongan Eropah, mengambil di Perancis, Switzerland, Itali dan Belgium dan bertemu ramai ahli-ahli sains yang berpengaruh. Kembalinya mereka pada tahun 1815, Faraday terus bekerja di Institusi Diraja, membantu dengan eksperimen untuk Davy dan ahli sains lain. Pada tahun 1821 beliau menerbitkan karyanya tentang putaran elektromagnet (prinsip di sebalik motor elektrik). Dia dapat menjalankan penyelidikan sedikit lagi dalam 1820, sibuk kerana beliau dengan projek-projek lain. Pada tahun 1826, beliau mengasaskan Institusi Diraja Jumaat Petang wacana dan pada tahun yang sama Krismas Kuliah, kedua-duanya terus ke hari ini. Beliau sendiri memberi banyak ceramah, mewujudkan reputasi beliau sebagai pensyarah sains yang cemerlang pada zamannya.



Pada tahun 1831, Faraday mendapati induksi elektromagnet, prinsip di sebalik pengubah elektrik dan penjana. Penemuan ini adalah penting dalam membenarkan elektrik yang akan berubah dari rasa ingin tahu ke dalam teknologi baru yang berkuasa. Semasa baki dekad yang dia bekerja untuk membangunkan idea-ideanya tentang elektrik. Beliau sebahagiannya bertanggungjawab mencipta banyak perkataan biasa termasuk 'elektrod', 'katod' dan 'ion'. Pengetahuan saintifik Faraday telah dimanfaatkan untuk kegunaan praktikal melalui pelbagai jawatan rasmi, termasuk penasihat saintifik untuk Trinity House (1836-1865) dan Profesor Kimia di Akademi Tentera Diraja di Woolwich (1830-1851).


Walau bagaimanapun, dalam tahun 1840-an awal, kesihatan Faraday mula merosot dan dia kurang penyelidikan. Beliau meninggal dunia pada 25 Ogos 1867 di Hampton Court, di mana beliau telah diberi penginapan rasmi bagi mengiktiraf sumbangan beliau kepada sains. Beliau memberi namanya kepada 'Farad', pada asalnya menerangkan unit cas elektrik tetapi kemudian satu unit kemuatan elektrik.



(article from web 
http://www.bbc.co.uk/history/historic_figures/faraday_michael.shtml)

No comments:

Post a Comment